یك فیلمنامهنویس كشور، از ضعف ارتباطی سینمای دفاع مقدس و مقاومت با نسل جدید انتقاد كرد و گفت: ما باید به گونهای فیلم تولید كنیم كه نسل جدید با این حوزه آشتی كنند.
حبیبالله مازندرانی، فیلمنامهنویس، تهیهكننده و استاد دانشگاه در ارتباط تلفنی با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، در تحلیل و ارزیابی سینمای مقاومت در ایران و خارج از كشور اظهار كرد: هر فیلمی كه بتواند پیام ایستادگی در برابر ظلم را با بیان هنری و انسانی به تصویر بكشد، سینما مقاومت است.
وی سینمای مقاومت و سینمای دفاع مقدس در ایران را زیرشاخه سینمای انقلاب دانست و افزود: سینمای مقاومت میتواند ضد ظلم، ضداستعماری و ضد دشمن خارجی باشد و حتی به تصویر كشیدن مقاومت یك شخص در برابر نفس و امیال شیطانی هم میتواند نوعی از سینمای مقاومت باشد.
فیلمنامهنویس و تهیهكننده سینمای كشورمان به فیلمهای تولید كشورمان در مورد مقاومت اشاره و تصریح كرد: فیلم «سرب» كه درمورد مهاجرت یهودیان به سرزمینهای اشغالی ساخته شد به عنوان اولین صدای سینمای ایران در حوزه فلسطین است و در كنار آن فیلم «آتش پنهان» و «بازمانده» سیفالله داد و «هفت سنگ» و «قاعده بازی»، «چشمان آبی زهرا»، «به وقت شام» و فیلم «قلب رقه» را از دیگر آثار سینمای مقاومت هستند و سینمای مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب در كشور ما سه حوزه جداییناپذیر هستند.
مازندرانی با اشاره به شباهتها و تفاوتهای سینمای دفاع مقدس با سینمای مقاومت، گفت: سینمای مقاومت و دفاع مقدس ریشه در انقلاب اسلامی دارند و رهبر انقلاب بارها تأكید داشتند كه تولیدات و آثار دفاع مقدسی باید صد برابر شود و ایشان اخیراً خطاب به كارگردانان و فیلمنامهنویسان اشاره فرمودند كه سوژه در این زمینه فراوان است.
وی افزود: سینمای مقاومت علاوه بر اینكه به موضوع جنگ ایران و عراق اشاره دارد، مقاومت مردم فلسطین و لبنان را نیز به تصویر میكشد و البته این موضوعات در راستای مبارزات ضدصهیونیستی و ضد استعمارگری و ضد اشغالگری است.
فیلمنامهنویس و تهیهكننده سینمای كشورمان با اشاره به اینكه بالیوود سالی 1300 فیلم تولید میكند و حجم فیلمهای آن به قدری زیاد است كه بسیاری از آنها فرصت اكران یكبار هم ندارند، تصریح كرد: ما با ادعای اینكه انقلابمان فرهنگیست، باید تولیدات و صادرات آثارمان در این حوزه بسیار بیشتر از این باشد و علاوه بر آن، چشم امید بسیاری از كشورهای حوزه مقاومت به تولیدات ماست.
مازندرانی تاكید سینمای مقاومت را بر ارزشهای معنوی و انسانی دانست و ادامه داد: ما معتقدیم این تولیدات به تقویت هویت ملی و فرهنگی ما كمك میكند و لذا از مسئولان و فیلمسازان و تهیهكنندگان انتظار میرود كه دست به دست هم داده و این سینمای استراتژیك را همیشه پویا و زنده نگه دارند.
وی، تشكیل اداره كل فیلمنامه در سازمان صدا و سیما را یك اقدام موثر خواند و افزود: با تشكیل این اداره كل، تمامی استانها در گستره كشور، سوژهها را استخراج و از فیلمنامهنویسان دعوت كردند و اكنون هر فیلمنامهای كه امكان تولید داشته باشد، به سیما فیلم معرفی میشود.
این فیلمنامه نویس و تهیه كننده از كمبود منابع پژوهشی در حوزه سینمای استراتژیك مقاومت و دفاع مقدس سخن گفت و افزود: علاوه بر این خلأ و كمبود، سینمای دفاع مقدس و مقاومت متأسفانه در ارتباط با نسل جدید هم ضعف ارتباطی دارند و باید با این نسل آشتی كنند.
مازندرانی، تشكیل قرارگاه فرهنگی در حوزه هنر مقاومت و ایجاد هستههای اندیشهورزی و ورود مسئولان ذیربط به این حوزه برای كمك به سینمای دفاع مقدس و مقاومت را به عنوان یك پیشنهاد مطرح كرد و گفت: ورود ما به بازارهای جهانی، بهروزرسانی تجهیزات در این زمینه و استفاده از هوش مصنوعی به تقویت سینمای مقاومت در ایران كمك میكند.