كارشناس رسانه گفت: مردم زمانی حاج قاسم را پذیرفتند كه متوجه شدند این نقطه اكمل حاج قاسم است. مردم به مرد مبارز توجه دارند و وقتی می پذیرندش زمانی است كه شهید شده است چرا؟ چون تازه دارند بینش او را زندگی می كنند.
به گزارش روابط عمومی رادیو مقاومت، دكتر علیرضا داودی كارشناس مسائل بین المللی و سیاسی در برنامه عصر مقاومت گفت: وقتی صحبت از ترس صحبت میكنیم بخشی از مفاهیم مان برمی گشت به اینكه كجاهای این ترس انسان را باز می دارد و كجاهایش انسان را حركت می دهد؟
وی ادامه داد: چه حالت اول و چه حالت دوم یك شاخصی دارد و آنهم اینكه شما خودتان را برای چه چیزی تعریف كردید؟ پنج قالبی كه می گویم برمی گردد به مفاهیم اولیه ای كه وجود دارد. اول اینكه شما خودتان را برای چه چیزی تعریف كردید و این ركن اول داستان است. آنچه كه شما خودتان را برایش تعریف كردید چقدر خودش مانا است و پاسخ گوی شما است؟ وقتی در حوزه مقاومت قرار می گیرید خودتان را برای قواعدی تعریف می كنید كه مبنایش خیلی فراتر از زندگی روزمره ما تعریف می شود.
وی افزود: نكته دوم این است كه آیا شما تعریف می كنید یا دیگران به شما گفتند این تعریف را داشته باشید؟ خیلی وقت ها ما تحت تاثیر گزاره ها و پیام ها و آمدها و رفت ها خودمان را تعریف می كنیم و خیلی وقت ها هم نشستیم و تامل كردیم به تعریفی رسیدیم و اینها متفاوت است. حوزه مقاومت صفر تا صدش شعف است حتی در سخت ترین شرایطی كه قرار میگیرد یا سخت ترین دردها به شما وارد می شوید. علتش هم این است كه اتصال به منبع اصلی مبدا است.
وی ادامه داد: نكته سوم این است كه راجع به تعریفی كه می كنید ادعای مصداق شدن دارید یا برای دیگران تعریف می كنید؟ یا من عالم با عملم یا عالم بی عمل؟ نكته چهارم در این حوهز این است كه ببینید آیا دیگران راجع به شما عقلانیت منبعث از استدلال می بینند یا صرفا احساسات زودگذر درگیر تحولات لحظه ای می بینند؟ در حوزه مقاومت یكسره منطق و محاسبه است و احساسی نداریم چون انتخاب توام با عقلانیت بوده است.
داودی ادامه داد: نكته پنجم كه بسیار مهم است این است كه شما خودتان را فرد تعریف می كنید یا گروه؟ اینكه شما خودتان را در ذیل گروه تعریف می كنید یا فرای گروه؟ رابطه بین شما و جمعی كه در آن قرار می گیرید تعیین كننده شما به مثابه كدام مصداق در این حوزه تلقی می شود. همه این پنج گام را جمع بندی كنید به یك عبارت می رسید. بچه های مدافع حرم وقتی وارد میدان شدند یك پرچم عبارتش خیلی دیده شد و آنهم عبارت: كلنا عباسك یا زینب. وقتی این پرچم را می بینیم كه هویت جریانی به اسم مقاومت است می بینیم كه سه كلمه بیشتر نیست. هر كدام اینها بیان كننده یك فراز در حوزه مقاومت است.
وی افزود: آن پنج گامی كه گفتم در این سه عبارت مستتر است و اینجا یك قدرتی پیدا می كنید و آنهم قدرت نه گفتن است. وقتی وارد این فضا می شویم حضرت عباس (ع) را نگاه كنید و شبی كه برایشان امان نامه آورده شد و نه ای كه آنجا گفتند نه خیلی بزرگی بود. وقتی كه آن نه گفته شد به خاطر یك تكلیف بود و آن تكلیف بر اثر ترس مقدس بود و آن ترس مقدس ابالفضل را كرد ابالفضل. پس قتی می گویند كلنا عباسك یا زینب یعنی حتی اگر امان نامه بیاورند می گوییم نه. تصویری كه از شهید حججی منتشر شد و صلابتی كه موقع اسارت داشت پیش زمینه اش طی كردن همین فرایند است كه نه گفته و نترسیده است.
وی ادامه داد: برای مثال به شما پیشنهاد رشوه می دهند اگر گفتی نه كلنا عباس است و اگر گفتی همه می گیرند من هم می گیرم كلنا شیطان است. مگر سیستم برای ما چه كار كرد كه من برایش این كار را بكنم؟ كلنا عباس نیستی. ما ترمینولوژی را كشف كردیم چون در متن مقاومت وجود دارد به اندازه ساخت دركمان و این درك ممكن است در میدان رخ دهد و امكان دارد در میدان باشد.
وی افزود: مردم زمانی حاج قاسم را پذیرفتند كه متوجه شدند این نقطه اكمل حاج قاسم است. مردم به مرد مبارز توجه دارند و وقتی می پذیرندش زمانی است كه شهید شده است چرا؟ چون تازه دارند بینش او را زندگی می كنند.
داودی افزود: وقتی می خواهید بشوید عباس برای زینب یعنی باید دور حسن ابن علی و حسین ابن علی طواف كرده باشید. قبل از این هم مقدمه اش ادب است كه مادر شما برای ورود از زینب اجازه گرفته باشد. وقتی می گویید كلنا عباسك یا زینب یعنی همه وجودمان وقف طواف دور زینب باشد. چرا زینب؟ چون كربلا در كربلا می ماند اگر زینب نبود.
انتهای پیام/