رضا رسولی:
نویسنده برجسته كشورمان تأكید كرد: سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با روایت زندگی مردم، باید روحیه سلحشوری و جهاد را در احساس و روح مردم زنده نگه دارد.
رضا رسولی فیلمنامه نویس، نویسنده، عضو انجمن قلم ایران و مدرس دانشگاه در مصاحبه با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، درباره وضعیت سینمای مقاومت در ایران اظهار كرد: ما برای برداشتن سینمای راهبردی و استراتژیك باید ادبیات داستانی و راهبردی داشته باشیم چون اگر رمانها و مجموعه قصههای ما راهبردی نباشند، اساساً چیزی به نام سینمای راهبردی نخواهیم داشت.
وی افزود: حال سینمای دفاع مقدس و حال سینمای مقاومت در كشورمان خوب است اما این خوبی به معنای كافی بودن و كامل بودن آثار در این زمینه و به معنای توقف فعالیتها نیست.
نویسنده برجسته كشورمان با تأكید بر اینكه مقاومت باید پیوست فرهنگی و هنری داشته باشد، تصریح كرد: متأسفانه ما در گستره سینما هنوز نتوانستیم اثر خاصی در تراز مقاومت اسلامی و دفاع مقدس خلق كنیم.
رسولی در تشریح تفاوتهای سینمای دفاع مقدس و مقاومت گفت: سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت همانند ملت و امت هستند همچنان كه سینمای دفاع مقدس سینمای ملت ایران و دفاع جانانه آنها در برابر بیش از 30 كشور و سینمای مقاومت مانند امت اسلامی است.
وی تنوع جغرافیایی، فرهنگی و محیطی را از ویژگیهای منحصر به فرد سینمای مقاومت برشمرد و در ادامه افزود: فیلم «به وقت شام» با وجود اینكه همه ماجراهای آن در كشور سوریه رخ میداد، اما به شدت ایرانی بود و بنده به عنوان مخاطب انتظار داشتم این فیلم سوری و شامی هم باشد و فیلم «قلب رقه» هم گامی به سمت جلو و گستره فرهنگی و زبانی و سبك زندگی را نشان میدهد.
این فیلمنامه نویس با اشاره به اینكه به تصویر كشیدن جزئیات و تركیب آن با هنرهای دیگر در سینما به شدت حائز اهمیت و تعیین كننده است، تصریح كرد: برای نمونه فیلم «آژانس شیشهای» تصویری روان و در عین حال تصویر تلخ و دردناكی از مرحله گذار كشورمان بود.
رسولی با بیان اینكه سینمای داستانی ما در حوزه مقاومت یك سینمای مستند است كه ماجرای دفاع مردم از مرزها و ناموس را روایت میكند، گفت: سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت به هیچ وجه نمیتوانند سینمای بالیوودی باشند چون عنصر تخیل و اغراق در سینمای بالیوود به شدت پررنگ است. این دو سینما سینمای هالیوودی هم نخواهند شد چون بخش اعظمی از سینمای جهان غرب، مشروعیتبخش هجوم است درحالیكه سینمای مقاومت، آیینه دفاع مشروع است.
عضو انجمن قلم ایران، سینمای دفاع مقدس و مقاومت را نیازمند قهرمانسازی در چشم مخاطب بویژه مخاطب نوجوان و جوان دانست و افزود: قهرمانسازی از نوع سینمای مقاومت و دفاع مقدس به الگوی قدرت آنها برمیگردد.
وی بر این باور است كه سینمای راهبردی و استراتژیك كشورمان برای روایت سطح دفاع و شور و خلاقیت و سلحشوری رزمندگان ایرانی به یك حركت معجزهآسا نیاز دارد.
نویسنده برجسته كشورمان مهمترین وجه تمایز و تفاوت سینمای مقاومت كشورمان با سینمای جنگ در جهان را در نفرتها و شیفتگیهای این دو سینما دانست و گفت: نفرت ما از ترس، ظلم، وادادگی، ناتوانی و خیانت است و شیفتگی ما هم نسبت به شجاعت، همدلی و تدبیر است و این نفرتها و شیفتگیها تفاوت اصلی سینمای مقاومت ما با سینمای جنگ در جهان هستند.
رسولی با بیان اینكه آثار هنری از جمله سینما، تابعی از سبك زندگی مردم هستند، اظهار كرد: ما سینمای دفاع مقدس و سینمای انقلاب را باید در متن و بطن زندگی مردم ببینیم. سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با روایت زندگی مردم، باید روحیه سلحشوری و جهاد را در احساس و روح مردم زنده نگه دارد تا هر زمان كه نیاز شد مردم برای دفاع از اعتقادات و ناموس و حفظ منافع و منابع خود به پاخیزند.