صدای جمهوری اسلامی ایران

مستندساز برجسته كشور با بیان اینكه هم‌اكنون فصل پنجم از مجموعه «ملازمان حرم» در حال ساخت است، اظهار كرد: معتقدم كه باید تلخی‌های جنگ را بگوییم اما كل جنگ هم تلخ نیست لذا برای حرف‌های مختلف باید قالب‌های متفاوتی را در نظر گرفت.

محسن اردستانی رستمی، مستندساز برجسته كشورمان در مصاحبه با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت، آثار شهید سیدمرتضی آوینی را جزو بهترین‌های كارنامه مستندسازی حوزه مقاومت دانست و گفت: ما تجربه هشت ساله دفاع مقدس و مدافعان حرم را داریم و مستندسازی‌های بسیار خوبی درمورد مدافعان حرم در عراق و سوریه انجام شده است.

وی عدم دسته‌بندی مستندسازان و نبود سازمان و ساختاری برای مدیریت بحران در حوزه كارهای مقاومت را مهم‌ترین مشكل فعلی حوزه مستند دانست و افزود: ما باید از ظرفیت مستندسازان در حوزه مقاومت به بهترین شكل ممكن استفاده كنیم.

مستندساز برجسته كشورمان خاطرنشان كرد: اولین مستندی كه ساختم مستند «معلم» درمورد معرفی تیپ فاطمیون بود كه با هماهنگی شهید ابوحامد به سوریه رفتم. معتقدم كه باید تلخی‌های جنگ را بگوییم اما كل جنگ هم تلخ نیست لذا برای حرف‌های مختلف باید قالب‌های متفاوتی را در نظر گرفت.

اردستانی با بیان اینكه هم‌اكنون فصل پنجم از مجموعه «ملازمان حرم» در حال ساخت است، گفت: به نظر می‌رسد بهترین قالب برای حوزه مقاومت، قالب داستانی است چون با قالب داستان می‌توان بیشتر حرف‌ها را گفت و خط‌شكنی كرد.

وی افزود: یكی از مشكلات مستند در حوزه مقاومت این است كه فقط به جنبه‌های معنوی شهدا می‌پردازیم. برای مثال ما درباره حاج قاسم سلیمانی كار می‌سازیم اما درمورد ژنرال قاسم سلیمانی كار نمی‌سازیم بطوریكه اگر از ما بپرسند حاج قاسم در سوریه چه تاكتیك جنگی داشت و چه نابغه‌ای در میدان بود نمی‌توانیم آنها را به تصویر بكشیم.

كارگردان مستند «ردّی از یك مرد» و «سراج» در مصاحبه با رادیو مقاومت اظهار كرد: بسیاری از اتوبان‌های تهران به نام شهداست و ما حدأقل باید چند خط درمورد این شهدا بگوییم و كار بسازیم.

اردستانی تأكید كرد: مستندسازان با استفاده از فرم‌های روایی می‌توانند طوری مستند بسازند كه مخاطب دهه هشتاد و نود هم با آنها ارتباط برقرار كنند. اگرچه محتوای ما اصیل است اما فرم‌های مستند نباید متعلق به دو دهه قبل باشند چراكه محتوای خوب الزاماً خروجی قابل قبول و خوبی نخواهد داشت.

وی درمورد وضعیت اكران مستند در كشورمان گفت: كارهای بسیار فاخری تولید شده كه بعضاً به مخاطب نرسیده‌اند و با وجود اینكه بسیاری از مدیران فعلی صدا و سیما از اساتید ما در حوزه مستند هستند اما رنگ مستند در این دوره كمرنگ شده و معلوم نیست كه این یك سیاست است یا ناخواسته است.

مستندساز برجسته كشور با بیان اینكه فضای مجازی به دیده شدن مستندها كمك می‌كند، اظهار كرد: تبلیغات گسترده و پخش تیزر مناسب در حوزه مستندهای انقلابی، دفاع مقدس و حوزه مقاومت در بهترین زمان، به دیده شدن مستندها در این زمینه كمك بسزایی خواهد كرد.

اردستانی رستمی با انتقاد از اینكه آموزش آكادمیك درمورد مستندسازی و خبرنگاری بحران وجود ندارد و یا حداقل اگر هم وجود دارد اطلاع‌رسانی ضعیفی دارد، افزود: مستندسازان و خبرنگاران بحران در كشور ما صرفا با تجربه‌نگاری پیشرفت كردند و نه بصورت آكادمیك.

مرتبط با این خبر

  • یمن بازیگردان اصلی منطقه شده است

  • مستند «آورتین» نگاه جدیدی به زندگی سردار سلیمانی دارد

  • عامل اصلی بقای حماس، اعتقادات دینی و ارزش‌های اسلامی است

  • شكست‌های اسرائیل باعث تزلزل ساختار اجتماعی‌اش شده است

  • تلاش تركیه برای آزادسازی داعشی‌های سوریه با هدف فشار بر عراق

  • تغییر موازنه قدرت با تاكتیك‌های جدید حماس/ اعتراف دشمن به ضعفش

  • جوزف عون واقعیت‌های عینی را نادیده نمی‌گیرد

  • عمر دولت جدید لبنان درگرو تأمین منافع حزب‌الله است

  • رسانه‌های محور شرارت بر واقعیات میدان سرپوش می‌گذارند

  • حقوق بین‌الملل با اتفاقات غزه بی‌اعتبار شده است