یاسر فریادرس گفت: 3 آسیب مستندسازی در حوزه مقاومت وجود دارد كه عباتند از دسترسیها نداشتن به آرشیوها، نگاه كمیتمحوری مدیران فرهنگی و ساخت اثر در مدت زمان كم.
به گزارش روابط عمومی رادیو مقاومت، یاسر فریادرس مدیر مركز مستند حوزه هنری در گفتگو با برنامه «سرباز آرامش» رادیو مقاومت درباره كارهای ساخته شده این مركز در حوزه مقاومت بیان كرد: ما در حوزه مقاومت چند كار انجام دادیم. زمانی كه سوریه با بحران مواجه شد به ذهنمان رسید كه اگر قرار است مردم از محور مقاومت چیزی بدانند، بهتر است مختصات خوبی از آن منطقه داشته باشند یعنی اطلاعرسانی كه به صورت ساده برای مردم اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: این كار در ابتدا «گزارش پنج ساله» نام داشت اما پس از آن با نام «سوریه پرونده یك بحران» از تلویزیون به پخش رسید. این مستند درباره این بود كه در سوریه چه اتفاقی رخ داد و این بحران چگونه و از كجا آغاز شد. ما این بحث را تا شهادت حاج قاسم ادامه دادیم. در حقیقت این كار اطلاعرسانی میكرد و با سوژههای بینالمللی و در 5 كشور تولید شد. لازم است بگویم كارشناسان حوزه مقاومت این كار را تایید میكنند و به لحاظ فرمی دستاورد خوبی داشت.
مدیر مركز مستند حوزه هنری عنوان كرد: چند كار هم در حوزه بعد از جنگ سوریه و آسیبهای ناشی از آن انجام دادیم كه معروف ترین آن A157 نام دارد.
فریادرس درباره آسیب مستندسازی در حوزه مقاومت اظهار كرد: اول آنكه متاسفانه دسترسیها در اختیار كسانیست كه شاید رسانه را نمیدانند و اجازه دسترسی به آنچه را كه قرار است مستندسازان دغدغهمند به مردم نشان بدهند، نمیدهند. دوم آنكه نگاه كمیت محوری در مدیران فرهنگی دومین معضل است این نگاه از آنجایی نشات میگیرد كه در گزارشهای سالیانهای كه قرار است به مدیران فرهنگی داده شود، بگویند ما فلان ساعت مستند تولید كردیم. این نگاه بسیار آسیبزاست. سومین آسیب در این حوزه ساخت كار در مدت زمان كم است اما برای ساخت یكسری مستندها نیاز به صبر داریم.
وی ادامه داد: مستندهای انگشتشماری درباره حاج قاسم سلیمانی ساخته شده است كه از كیفیت بالایی برخوردار باشند.
مدیر مركز مستند حوزه هنری درباره دسترسی به آرشیو گفت: ما یك جایی داریم كه در طی این سالها به صورت روزانه از سوریه راش و آرشیو دارد اما آرشیوها از سالی كه سوریه با بجران مواجه شد به راحتی در دسترس مستندسازان قرار نمیگیرد. راه میانبر ارتباطات شخصی است.
فریادرس با اشاره به اینكه مخاطب تا زمانی كه با مختصات منطقه آشنا نباشد اتفاقات برایش قابل درك نیست، مطرح كرد: مستندها ما عمدتا به صورت ناگهانی از وسط ماجرا وارد میشوند و پسزمینهای به مخاطب نمیدهند. اینگونه مستندها به سلیقه آحاد جامعه نمیخورد و شاید برایشان جذابیت نداشته باشد.
وی ادامه داد: آن چیزی كه مهم است كار اجتماعی ساختن در حوزه عراق، سوریه و مقاومت است اما در حال حاضر غالب مستندهای ما كه ضعیف هم هستند، میدانیست در صورتی كه هرچه به زندگی مردم نزدیكتر شود برای مخاطب عام جذابتر است و بیشتر او را درگیر میكند.
مدیر مركز مستند حوزه هنری اظهار كرد: مخاطب با دیدن مستندی مانند A157 بدون دیدن یك گلوله خطر داعش را متوجه میشود كه اگر كسانی نباشند كه با آن مواجه شوند و مبارزه كنند، ممكن است گرفتاری سراغ آنها نیز بیاید.
فریادرس در پایان خاطرنشان كرد: اگر مدیران ما اینگونه نگاه كنند كه زندگی و زیست كردن با سوژهای كه قرار است آورده محتوایی به آنها بدهد و برایشان این مساله مهم باشد، شرایط به گونه دیگری رقم خواهد خورد.
برنامه «سرباز آرامش» تا 30 دی ماه هر روز ساعت 21 روی آنتن رادیو مقاومت میرود.
انتهای پیام/