تهیه كننده و مستندساز كشورمان از خطاهای مدیریتی و غفلت از ظرفیت عظیم سینمای مقاومت ابراز تأسف كرد و گفت: دستهای پنهانی اجازه ندادند این تولیدات در زمان خودشان ارائه شود.
قاسم بخشی، تهیه كننده، تدوینگر، مستند ساز و از فیلمبرداران پیشكسوت روایت فتح در ارتباط تلفنی با برنامه «مثنوی حماسه» رادیو مقاومت اظهار كرد: جنگ جهانی اول و دوم اگرچه با ویرانی و كشتار مردم بیگناه همراه بود اما در مقاطعی برای قدرتهای اروپایی و آمریكایی و حتی بلوك شرق به عنوان یك اتفاق عظیم در حوزه سلحشوری و مقاومت و از خودگذشتگی قلمداد شد.
وی افزود: برای نمونه، سینمای فرانسه در رابطه با مقاومت مردمان خود در برابر اشغالگران آلمانی دهها و صدها فیلم ساخت و آن وجوه انسانی كه باعث شد مردم سختیها را تحمل و نیروهای اشغالگر را از كشور خود اخراج كنند، به تصویر كشید.
این مستندساز خاطرنشان كرد: مردم ما هنوز بسیاری از اتفاقات دوران دفاع مقدس را در ذهن دارند اما روحیه استقلالخواهی و مبارزهطلبی انقلاب اسلامی با رژیمهای ستمگر باعث شد روح جدیدی در آنها دمیده شود و در راه مبارزه با رژیم كودككش به میدان بیایند.
بخشی با اشاره به وظیفه خطیر و بزرگ سینما در حوزه ثبت وقایع تاریخی و تأمین غذای روحی انسانها گفت: سینمای دفاع مقدس با اینكه تولیدات كمی دارد خوشبختانه جایگاه خود را در داخل كشور پیدا كرده اما عدهای نگذاشتند كه این سینما خود را در منطقه هم نشان دهد.
این تهیه كننده ادامه داد: در شرایطی كه قدرت دفاعی و موشكی جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار مردم ما و حتی مردم منطقه است اما تولیدات ما در سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت به موقع ارائه نشده تا ملتهای منطقه با عملكرد ما آشنا شوند.
وی ضمن تأكید بر آسیب شناسی عمیق در حوزه سینمای مقاومت اظهار كرد: رایزنی و تبلیغات و بازاریابی در حوزه محصولات فرهنگی كار چندان سختی نیست اما موانعی باعث شد كه این میدان را خالی كنیم.
بخشی متذكر شد: ما در حوزه سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت، تولیدات سینمایی بسیار با كیفیت و باارزشی مانند فیلم «بازمانده» سیفالله داد هستیم اما در مجموع نتوانستیم به شكل كامل از ظرفیتهای این حوزه استفاده كنیم.
مستند ساز برجسته كشورمان گفت: ما نتوانستیم و یا اجازه ندادند محصولات نهایی سینمای مقاومت به موقع و در منطقه خودش بازنشر داده شود تا بهره لازم فرهنگی در این حوزه برایمان حاصل شود البته بسیاری از محصولات نهایی سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت در همین شرایط هم قابل ارائه هستند.
وی از خطاهای مدیریتی و غفلت از این ظرفیت عظیم ابراز تأسف كرد و افزود: شواهد نشان میدهد دستهای پنهانی اجازه ندادند كه این تولیدات در زمان خودشان ارائه شود درحالیكه استقبال از این آثار هم همیشه بالاست.
بخشی با بیان اینكه سینما هویت خود را بعد از انقلاب اسلامی و با دفاع مقدس كسب كرد گفت: سینمای ما قبل از انقلاب اسلامی كار قابل دفاعی نداشت و دفاع مقدس و استقبال مردم از آثار دفاع مقدسی بود كه هویت و روح تازهای به سینما بخشید.
وی كه از فیلمبرداران پیشكسوت روایت فتح است، در بخش دیگر این برنامه اظهار كرد: مدیریت جدید بنیاد روایت فتح بخش جدیدی را به منظور حضور پیشكسوتان سینمای دفاع مقدس و مقاومت راه اندازی كرده تا از تجارب و دیدگاهها و مشاورههای این سرمایههای باارزش استفاده كنیم.
مستند ساز برجسته كشورمان تأكید كرد: ما همانطور كه در حوزه نظامی و دفاعی سردمدار كشورهای منطقه هستیم باید در حوزه فرهنگی و هنری به ویژه سینمای دفاع مقدس و مقاومت نیز همفكری كنیم تا به جایگاه مناسب و قابل قبولی برسیم.
بخشی معتقد است یكی از دلایل كمتر بودن تعداد آثار ساخته شده در ژانر دفاع مقدس و سینما نسبت به دیگر ژانرها سختی زیاد كار در این حوزه و بیتوجهی برخی مدیران و مسئولان فرهنگی است.
وی درباره نقش مستندسازان در ارتقای سینمای مقاومت اظهار كرد: هر چقدر كه جزئیات حوادث منطقه دقیقتر و بیشتر ثبت و ضبط شوند قطعاً مرجع بهتری برای مستندسازان دهههای آینده خواهد بود و تأثیر مطلوب و بیشتری بر نسلهای آینده میگذارد لذا به همان اندازه كه در دوران دفاع مقدس به مستندسازی اهمیت میدادیم در این دوران نیز باید اهمیت قائل باشیم.
بخشی در پایان گفت: تصمیمسازان و تصمیمگیران این حوزه به وجدان خود رجوع كنند و هر اقدامی كه میتوانند در این حوزه انجام دهند.